Дорога приписки: | Південна філія УЗ, ДН-2 Харків |
Депо приписки: | дільниця Харків-Пасажирський - Люботин (ДН-3) |
Категорія: | Роздільні пункти |
Модель: | Станція |
Завод: | Електрифіковано постійним струмом 3kV |
Стан: | действующий |
Побудований: | 1869 |
Ха́рків-Пасажи́рський — пасажирська позакласна залізнична станція, головна залізнична станція Південної залізниці. Розташована у Холодногірському районі міста Харкова біля Привокзального майдану. До будівлі вокзалу веде один з виходів станції метро «Вокзальна».
До лютого 2022 року, до російського вторгнення в Україну, на станції діяв прикордонно-митний пункт контролю залізничного перетину через державний кордон з Росією — пункт контролю «Харків-Пасажирський». 18 вересня 1868 року — закладено перший камінь у будівлю вокзалу на станції Харків (Харків-Пасажирський). Перший пасажирський поїзд на станцію Харків-Пасажирський з Бєлгорода прибув о 11:30 22 травня 1869 року. 5 січня 1870 року відкритий рух поїздів на ділянці Харків — Слов'янськ — Таганрог. 17 грудня 1895 року, з відкриттям руху поїздів на ділянці Харків — Куп'янськ-Вузловий, відкрито пряме залізничне сполучення на лінії Харків — Балашов (Південно-Східна залізниця). Місто Харків отримало залізничне сполучення до Волги. 20 квітня 1896 року вокзал станції Харків-Пасажирський вперше був електрифікований. Електричні ліхтарі «потужністю» 1000—1200 свічок були встановлені всередині вокзалу, на платформі і на шляху від Усівського до Лисогірського мостів. 1 січня 1902 року відкритий рух пасажирських поїздів сполученням Харків — Київ. Важливість та завантаженість Харківського залізничного вузла була настільки високою, що у 1910 році була побудована унікальна трирівнева залізнична розв'язка — єдина в Україні. Вона розташована при в'їзді до Харкова з боку Люботина. Саме тут сполучаються всі основні напрямки Харківського залізничного вузла. Перший рівень розташований на землі, другий та третій — на залізничних мостах один над одним, що дозволило збільшити пропускну здатність залізничного вузла. Макет фрагмента цієї розв'язки знаходиться поруч зі станцією у Музеї історії та залізничної техніки Південної залізниці. Перший електропоїзд на дільниці Харків — Лозова пройшов в ніч з 30 на 31 жовтня 1958 року. Станція Харків-Пасажирський — позакласна. Вона має декілька парків, на її території розташований пасажирський зупинний пункт Новоселівка. Низькими проміжними платформами обладнані колії (попарно): 1ПА і 2ПА, 2П і 3П, 5П і 6П, 7П і 8П, 9П і 10П, 12П і 13П (вихід через підземний перехід). Колія 1П обладнана високою бічною платформою (вихід через турнікети у приміських касах, а також з центрального залу). Колії 1БТ і 2БТ обладнані низькими бічними платформами. Вони розташовані у «Північному терміналі» і використовуються для прийому і відправлення електропоїздів Дергачівського напрямку. |
24 лютого 2019 р. Автор: Aleksey5516 0 +7 113 |
11 липня 2018 р. Автор: Xvost 0 +7 110 |
Північний (Білгородський) термінал. Критий перехід з привокзальної площі до терміналу. 16 жовтня 2011 р. Автор: Xvost 0 +1 95 |
Північний (Білгородський) термінал. 16 жовтня 2011 р. Автор: Xvost 0 +4 115 |
Вокзал 17 серпня 2011 р. Автор: ВН Цокур 0 +4 104 |
Автор фото невідомий. 1890 р. Прислав LRT 6 +9 153 |