Дорога приписки: | Південна філія УЗ, ДН-2 Харків |
Депо приписки: | дільниця Харків-Пасажирський - Основа - Букине (Дон.РФ) |
Категорія: | Роздільні пункти |
Модель: | Станція |
Завод: | Електрифіковано постійним струмом 3kV |
Стан: | действующий |
Побудований: | 1910 |
Осно́ва — вузлова сортувальна позакласна залізнична станція Харківської дирекції Південної залізниці, Харківського залізничного вузла Ізюмського та Куп'янського напрямків. Розташована в Основ'янському районі міста Харкова.
Від станції відгалужуються лінії у декількох напрямках до станцій: Харків-Пасажирський (8 км), Харків-Левада (6 км), Люботин (25 км), Ізюм (128 км), Куп'янськ-Вузловий (121 км) та Куп'янськ-Сортувальний (127 км) У 1908 році розпочато будівництво Північно-Донецької залізниці (лінії Харків — Ізюм — Донбас та Харків — Льгов), на якій відкрита будівля станції Основа за проєктом інженера Юрія Пашеля. Проектна назва станції - Сортувальна. Слід зазначіти, що на той час в Харкові існувала інша платформа Основа, яка була розташована в передмісті Мала Основа на лініі Харків-Пасажирський - Харків-Тов. Тому на той час станція Основа Північно-Донецької залізниці в розкладах потягів 1910-1920-х років називалася як Основа Донецька, щоб запобігти плутанини. У 1910 році побудова залізнична лінія Основа — Лиман, на якій була відкрита станція Основа. Тоді ж залізничною лінією розпочався регулярний рух поїздів. За іншими даними станція була відкрита 1911 року — одночасно з відкриттям паровозного депо «Основа» (нині — ТЧ-3 «Основа»), яке відбулось 15 вересня 1911 року. Депо обслуговувало лінії Основа — Готня та Основа — Лиман. У 1929 році побудована Північна, а 1933 року — Південна сортувальні гірки. У 1958 році станція електрифікована постійним струмом (=3 кВ). 1961 року електрифікована дільниця Основа — Слов'яногірськ та переведено на тепловозну тягу лінію Харків (Основа) — Готня. Приблизно в цей же час станцію було обладнано електричною централізацією стрілочних переводів. У 1984 році на станції Основа сформовано перший в СРСР важковантажний поїзд вагою у 33,05 тис. тонн, який складався з 428 вагонів та п'яти тепловозів (3 трисекційних та 2 двосекційних). Поїзд пройшов маршрутом Основа — Готня — Суми — Ворожба. У 1987 році до станції Основа була приєднана станція Безлюдівка, як Безлюдівський парк. У 2008 році вокзал станції Основа був реконструйований. На станції знаходиться 104 залізничні колії, 386 стрілочних переводів. І—IV колії використовуються для посадки та висадки пасажирів. До колії І виходить 1-ша платформа, до колії ІІ — 2-га, а до ІІІ та IV колій — 3-тя висока платформа. |
31 липня 2020 р. Автор: M_E_L_O_M_A_N 0 +8 196 |
Пост ГАЦ 11 липня 2018 р. Автор: ВН Цокур 3 +5 49 |
Вокзал станції Основа 03 травня 2008 р. Автор: ВН Цокур 0 +3 83 |