Про дорогу
Багаторічна історія Донецької залізниці – частина історії Донецького краю. Славу регіону-трудівника Донбас заслужив і завдяки роботі згуртованого колективу Донецької залізниці.
5 січня 2010 року виповнилося 140 років Донецькій залізниці, одній із найрозгалуженіших магістралей України, яка обслуговує Донбаський промисловий вузол. Майже 50 років пішло на будівництво та введення в експлуатацію всієї мережі її колії.
Донецька магістраль - одне із найстаріших підприємств сходу України. Вона була заснована 23 грудня 1869 (за старим стилем). Саме в цей день було введено в експлуатацію Курсько-Харківсько-Азовську магістраль загальною довжиною 332 версти. Вона відіграла важливу роль у розвитку економіки Донбасу — розпочалося будівництво доменних та сталеплавильних печей, заводів. Нова дорога давала також вихід до Азовського моря.
Магістраль продовжувала розвиватись, будувалися нові ділянки. Так, вже наприкінці 1878 р. довжина кам'яновугільної досягла 479 верст. На дорозі було 15 паровозних депо, з них великі в Дебальцевому, Ровеньках, Попасній, Крамоторській, Микитівці. Щоб уявити, наприклад, депо першого класу Дебальцеве представляло два сараю зі стійлами на 32 паровози, у Ровеньках, Попасній — по одному сараю на 12 паровозів. У 1878 р. на Донецькій працювало 92 паровози, виготовлені в основному в Німеччині. Ремонтувався рухомий склад чотирьох майстерень — Луганський завод, на станціях Дебальцеве, Ровеньки, Попасна. Управлінь перебувало у Луганську. За перші п'ять років перевезення на дорозі зросли вп'ятеро. Але дорога працювала збитково. Дуже неефективною була передача з однієї дороги на іншу.
У 1900 р. стало вже 712 паровозів, вагонний парк збільшився у 10 разів. До кінця 1928 р. довжина залізниці становила 2545 км. У 1934 р. управління дороги перенесено до м. Артемівськ.
1935 став переломним на залізничному транспорті. Вперше після кількох років залізниця перевиконала завдання з навантаження і значно збільшила вивантаження. За розмірами навантаження дорога посідала перше місце у країні. Тут здійснювалося 42% загального навантаження вугілля та 15% чорних металів. Вперше у 1936 р. розпочали оформлення квитків транзитним пасажирам.
У травні 1937 р. було виділено з Донецької та Придніпровської доріг нову Південно-Донецьку дорогу. Управління розміщувалося в Ясинуватій.
У роки Великої Вітчизняної війни всі залізниці були переведені на воєнний стан. За роки війни було зруйновано 8 тис. км. шляхів, 1500 мостів, 27 локомотивних депо, 8 вагонних депо, 400 вокзалів та станційних будівель.
Після закінчення Великої Вітчизняної війни з особливого розпорядження міністра Шляхів повідомлення архітектором Воронцовим І.І., головним конструктором Полторак П.Г. було розроблено проект нової будівлі вокзалу станції Сталіно. Будувався вокзал у 1946-1949 роках та став важливим містобудівним об'єктом. У 1961 році місто Сталіно було перейменовано на місто Донецьк. 2009 року вокзалу виповнилося 60 років.
Донецька залізниця як єдина дорога, що обслуговує Донецький басейн, була створена за рішенням Ради Міністрів СРСР у травні 1953р. Сьогодні Донецька залізниця є потужним транспортним комплексом, який обслуговує найбільший промисловий район України — Донбас. Здебільшого Донецька магістраль пролягає територією Донецької, Луганської, частково Дніпропетровської, Запорізької, Харківської областей України. Залізничними лініями магістраль пов'язує в єдиний транспортний конвеєр Донбас із Наддніпрянщиною, центральні райони Росії та Україну — з Кавказом та Поволжям. На півдні дорога має вихід до Азовського моря через Маріупольський морський торговельний порт.
Донецька магістраль – найбільша в Україні за розмірами вантажної роботи. На дорозі проводиться систематична робота щодо вдосконалення форм та структур управління виробничо-фінансовою діяльністю, оновлення виробничих потужностей, якісного покращення обслуговування клієнтів та пасажирів. Здійснена реконструкція станції Маріуполь-Порт дозволила у 2,5 раза збільшити обсяги переробки вагонів у Маріупольському порту. Здійснено програму робіт по оновленню колії, залізничних облаштувань з підвищенням швидкостей руху поїздів до 120 км на годину на ділянці Донецьк — Чаплине, що входить до складу вантажонапружених напрямків. Це дозволило значно скоротити час поїздів, підвищити безпеку руху.
Реконструйовано вокзали станцій Донецьк, Маріуполь, Комунарськ, Харцизьк, Луганськ та інші. Після реконструкції вокзал у Донецьку став одним із найкращих в Україні. Тут до послуг пасажирів є "Сервіс-Центр", який здійснює не лише продаж квитків у прямому сполученні та на зворотний виїзд, а й інші послуги. Кожен бажаючий зможе замовити тут квиток на літак чи поїзд від будь-якої станції України. Аналогічний сервісний центр працює на вокзалі Луганська.
Відновлюється парк пасажирських вагонів. Тисячі пасажирів уже здійснили поїздки на експресах, що курсують з Донецька до Києва та за маршрутом Луганськ – Київ. Ці поїзди після капітального ремонту підприємством ВАТ "Дніпровагонрембуд" не просто перетворилися, а гарантують комфорт та безпеку. Капітальний ремонт рухомого складу проводиться як у спеціалізованих ремонтних заводах, і у локомотивних, вагонних депо дороги.
Дорога має розвинену соціальну сферу. Про здоров'я працівників магістралі дбають 17 лікувально-профілактичних закладів: 12 лікарень та 5 лінійних поліклінік. На балансі дороги є: 3 Центри професійного розвитку персоналу; дитяча залізниця. Для проведення культурних, спортивно-масових заходів задіяно 5 будинків науки та техніки та 1 дитячий будинок культури, 9 спортивних споруд. Оздоровчий комплекс дороги включає 5 дитячих здравниць, 1 пансіонат, 2 санаторії-профілакторії.
Історія Донецької залізниці представлена експонатами музею Донецької залізниці. Вони документально ілюструють 130-річну історію розвитку магістралі Донбасу. У музеї представлені зразки старовинних фотографій та документів, відзнак залізничників та нагородних значків, залізничного форменого одягу, інструменту, обладнання та приладів, що застосовуються на залізницях.
Працівниками музею ведеться робота зі збирання та реставрації старої залізничної техніки. Вже знайдено зразки паровозів серій ФД, Л, Ов, Ер, Ем, Еу, представлені зразки тепловозів та електровозів, вагонний рухомий склад. Адміністрація дороги для розміщення експозиції музею, що росте, виділила приміщення колишнього вагонного депо Донецьк. Експозиція музею розташована у будівлі колишнього вагонного депо, поряд із залізничним вокзалом. На сьогоднішній день музей має чимало експонатів рухомого складу, серед яких і паровоз серії ФД20 №1393, який довгий час водив знаменитий машиніст з Дебальцевого, тричі Почесний залізничник, Герой Соціалістичної праці Дубина Василь Якович.
У зв'язку з реконструкційними роботами станції Донецьк музей тимчасово не працює, а всі експонати розподілені на тимчасове зберігання по сусідніх підприємствах Донецької залізниці, але вже незабаром музей знову відчинить двері відвідувачам із ще більшою кількістю експонатів.
Історія взята з офіційного сайту Донецької Залізниці
http://www.railway.dn.ua/